Close

Onderdeel van Ampire Vastgoedgroep

Bel 0090900900 | Bel me terug

Welke gegevens heb ik nodig bij het verkopen van mijn woning?

Add Your Heading Text Here

Wanneer je je woning gaat verkopen, heb je veel documenten nodig. Om het proces makkelijker te laten verlopen, is het handig deze gegevens alvast te verzamelen. Welke documenten je nodig hebt, hebben wij voor je op een rijtje gezet.

  1. Identiteitsbewijs van alle woningeigenaren

Ben je met twee personen eigenaar van de woning, dan heb je van beide het identiteitsbewijs nodig, of een kopie hiervan.

  1. Eigendomsbewijs

Dit wordt ook wel Akte van Levering genoemd. Het eigendomsbewijs is een document van het Kadaster, dat bewijst dat u de eigenaar van de woning bent. Het eigendomsbewijs is gekoppeld aan de woning. Bij de overdacht van de woning ontvangt de volgend eigenaar dit afschrift van de notaris.

 

  1. WOZ-beschikking

De Waarde Onroerende Zaken is de waarde die door de gemeente is vastgesteld op het aanslagbiljet en deze wordt jaarlijks vastgesteld. Hierop staan vier zaken vermeld: de belanghebbende van de onroerende zaak, een aanduiding van de woning, de peildatum en de waarde van de woning.

 

  1. Gemeentelijke aanslagen

Watersysteemheffing en zuiveringsheffing of verontreinigingsheffing. Verontreinigingsheffing dient betaalt te worden als je woning niét aangesloten is op het riool. Zuiveringsheffing dient betaalt te worden als je woning wél aangesloten is op het riool.

 

  1. Energielabel

Bij de verkoop van je woning heb je een energielabel, ook wel energieprestatiecertificaat genoemd, nodig. Deze kun je op laten maken door een onafhankelijke partij. De kosten hiervoor zijn gemiddeld €300,-.

 

  1. Ingevulde lijst roerende zaken

In het geval dat je spullen in je woning achterlaat, is het nodig om een ingevulde lijst roerende zaken in te vullen. Hierdoor wordt er voor zowel de kopende als de verkopende partij duidelijkheid gecreëerd en worden misverstanden voorkomen.

Verkoop je een appartement, ben je zojuist gescheiden of verkoop je een woning die je geërfd hebt? Dan heb je nog extra documenten nodig. Hieronder lees je welke.

Bij de verkoop van een appartement

  • Ingevulde VvE vragenlijst

Dit is een vragenlijst over het appartement en de VvE waarin uitvoerige informatie verstrekt dient te worden over het appartement.

  • Documenten van de Vve
  1. Notulen
  2. Jaarstukken
  3. Begroting
  4. Meer jaren onderhoudsplan
  5. Huishoudelijk reglement.

Bij een scheiding

  • Akte van verdeling

In de akte van verdeling staat vermeld welke notariële afspraken er zijn gemaakt. Denk hierbij aan wie de hypotheek op zich neemt en aan de verdeling van onroerende goederen.

Bij overlijden

  • Akte van erfrecht

In de akte van erfrecht verklaart de notaris dat hij of zij heeft gecontroleerd wie er is overleden, of diegene een testament had en in dat geval, wie de erfgenamen zijn.

Heeft u meer vragen over welke documenten u nodig heeft bij de verkoop van je woning? Neem dan contact op met info@ampireinvest.nl. Wij helpen je graag verder.

Deel dit artikel:

Gerelateerde artikelen

Hypotheek op je koopwoning

Vaak valt het kopen van een huis samen met het aanvragen van een hypotheek. Voor de meeste mensen is dit geen dagelijkse kost, maar een

Wil jij ook als eerste op de hoogte zijn van ons huidige aanbod? Volg ons dan nu op Instagram.